Followers

Thursday 8 March 2012

Ayahanda yang yan kasihi...Din bin Hj Awang

Alahai...kata bapa ..saya anak bapa..Walau segunung kasih utk emak..saya memang rapat dengan arwah bapa..macammana garangnya bapa..bapa  hanya menjentik telinga saya sepanjang hayatnya...Pernah saya kata pada emak..bila semua anak pilih emak saya tetap akan pilih bapa.
     Seingat saya lagi..waktu saya kecil...bila bapa pulang dari kerja ..tidur keletihan..saya akan selimutkannya.Saya suka bapa ada dirumah..bapa mengajar saya erti hidup...mengenal abc..angka demi angka...saya menyintai sejarah kerana bapa...dan kadang2 bapa menyanyikan lagu 'INILAH BARISAN KITA" untuk saya...dan satu lg tentang bapa ..bapa pandai melukis..tapi hanya sebatang pokok kelapa..
      Alahai..bapa...

Dan..bapa pun seperti emak..tetap tidak percaya saya akan berkahwin dan mempunyai anak2.
        Masih berbekas di hati saya..sewaktu saya melahirkan anak sulung dan ditahan diwad kerana jaundis..bapa sanggup datang ke hospital pukul 1.00 pagi semata2 utk melihat saya dan memberitahu nurse jgn marah saya sebab baby menangis(waktu tu tak pandai menyusu lagi..).
     Alahai..bapa...
Maafkan ..anak bapa ini....byk hasrat bapa yg tidak dapat dipenuhi...Bapa seorang yang berwawasan dan bersemangat tinggi.Bapa tinggalkan legasi untuk anak2...tapi akhirnya berkubur tanpa ilmu...tanpa sepakat.Saya tahu bapa sayangkan ank2...Bacalah..novel bertajuk Ayahanda..karya  Azizi Hj Abdullah...cerita bapa saya ada disitu cuma dalam kondisi yg berbeza...Sepuluh orang anak tidak mampu menyelami hati perasaan sorang ayah...Benar..sayalah seorang dari anak itu...

    Dan di akhir penghujung usia bapa...bapa menunggu saya pulang di atas kerusi "malas"...Saya melahirkan anak ketiga beberapa hari selepas bapa pergi meninggalkan saya untuk selama-lamanya.Betapa teganya saya..dengan pemergian bapa...airmata saya sudah kering...saya sudah lama menangis sewaktu membayangkan bapa dan emak akan pergi ...dan bila tiba masanya...saya bersikap tenang dan merelakan...
Rindu saya sentiasa membiru untuk mereka...Al-Fatihah...




 

No comments:

Post a Comment